Zöldövezet 2012 – A MOL és az Ökotárs Alapítvány pályázata

A pályázat lejárt. Vissza a főoldalra!

A MOL és az Ökotárs Alapítvány közösen két fordulós pályázatot hirdet az alábbi két kategóriában:

  • közösségi funkciójú zöld területek létesítése, fejlesztése és rehabilitációja országos szinten;
  • társasházak belső udvarainak zöldítése Budapest területén.

A pályázat utófinanszírozott, tehát az elnyert támogatást teljes egészében a program tartalmi és pénzügyi elszámolása után kapja meg a támogatott szervezet. A kiválasztott terület kialakításának/megújításának tervét a helyi közösség bevonásával kell kidolgozni, majd pedig a munkálatokat és a terület utógondozását is a helyi közösség aktív bevonásával, részvételével kell elvégezni.

1. Milyen területekkel/terekkel lehet pályázni?
Az első kategória esetében:

  • közpark, pihenőpark és kert, iskolapark létesítésére vagy rehabilitációjára;
  • zöldfelületeket összekötő útvonalak mentén fasorok, pihenőhelyek, kilátópontok létrehozására, vagy vonzerejük növelésére;
  • esetenként speciális célcsoportok (pl. mozgáskorlátozottak) igényeit kielégítő parkok létrehozására;

A felújítandó közpark nem lehet kisebb 1500 nm-nél! (50 000 főnél nagyobb lélekszámú településeken a sűrűbb beépítés miatt ettől el lehet térni, de ezt az Ökotárs Alapítvánnyal előzetesen egyeztetni kell.) A felújított területnek közösségi funkciókat kell ellátnia, a közösség használatára kell készülnie. Ennek megfelelően a területnek a közösség számára folyamatosan hozzáférhetőnek kell lennie (így tehát pl. zárt iskolakertek felújítását a Program nem támogatja).

A második kategória esetében:

  • budapesti társasházi belső udvarok zöldítésére.

A terület méretére vonatkozó 1500 nm-es minimum előírás a budapesti belső udvarokra nemvonatkozik.

2. Kik pályázhatnak?

  1. Közösségi funkciójú zöld területek létesítése/fejlesztése esetén Magyarországon bejegyzett civil szervezetek  (egyesületek, alapítványok) – akár iskolákkal együttműködve.
  2. Budapesti belső udvarok esetében Magyarországon bejegyzett civil szervezetek  és budapesti társasházak is pályázhatnak.

Egy szervezet/társasház csak egy programmal pályázhat.

Nem pályázhatnak azok a civil szervezetek, amelyek a mostani kiírást megelőző 2 egymást követő évben (tehát egymás után kétszer) már támogatásban részesültek a Zöldövezet programban.

3. A pályázat beadásának módja

A pályázatokat kizárólag a zoldovezet.okotars.hu weboldal on-line rendszerében lehet beadni. Regisztrálni a Pályázóknak menüre kattintva lehet a jobb felső sarokban a Regisztráció-ra kattintva. Korábban regisztrált e-mail címekkel is ugyanitt lehet belépni..

Az űrlapkitöltő programmal kapcsolatos technikai problémáikkal kérjük forduljanak Balogh Emese programvezetőhöz a zoldovezet(kukac)okotars.hucímen vagy az 1 411 3500 telefonszámon.

A pályázat kétfordulós, lépéseit az alábbiakban ismertetjük.

3.1.1 Ötletpályázat benyújtása

Első lépésként a pályázónak egy ötletpályázatot kell benyújtania, amelynek az alábbiakat kell tartalmaznia:

  • a pályázó szervezet/ társasházi közösség bemutatását;
  • a kiválasztott terület/udvar ill. társasház rövid bemutatását;
  • a közösségi akció megtervezésének vázlatát;
  • az elképzeléseket arról, hogy hogyan fogják bevonni a helyi közösséget a folyamatba.

Az I. fordulóban tehát azt kell röviden ismertetni, hogy milyen területet milyen módon terveznek megújítani, és ennek a munkának a tervezésébe, kivitelezésébe, valamint utógondozásába hogyan fogják az érintett helyi közösséget (szomszédok, helyi civil szervezetek/csoportok, iskola, önkormányzat, stb.) bevonni.
Ehhez segítségül javaslatokat, valmint többféle tájékoztató anyagot  találnak a Tanácsok menü alatt. (A belső udvarok kialakításához készült útmutató május végén kerül fel erre a honlapra.)

Az I. fordulóban semmilyen dokumentumot nem kell csatolni, csak a honlapon található űrlapot kell kitölteni.

Az I. fordulóban nem kell költségvetési tervet benyújtani, de a közösségi tervezés költségeit (irodaszer, étel-ital) be lehet majd építeni a 2. forduló költségvetésébe (legfeljebb 20 000 Ft értékben – ld. lentebb a 3.2.1 pontban).

Mit értünk közösségi tervezés/akció alatt?

Egy köztér – park, kert vagy akár egy kereszteződés – akkor lesz élhető és működő, ha azt nemcsak a tervezési- és építészeti elvek figyelembe vételével, hanem az ott élők, az adott területet használó emberek szükségleteinek és igényeinek megfelelően alakítják ki. Ahhoz, hogy egy ilyen tér jöjjön létre, még a tervezés előtt meg kell ismerni a helyi közösség tagjainak elvárásait és elképzeléseit, hiszen ők lesznek a tér későbbi használói. Velük együtt kell meghatározni a ki- vagy átalakítandó tér majdani funkcióit, és csak ezután kerülhet sor a konkrét tervek elkészítésére. Ez utóbbiakat ismét célszerű megvitatni a közösséggel annak érdekében, hogy kiderüljön, ezek valóban az ő elképzeléseiket tükrözik-e. Ha szükséges, akkor a reakcióikat, véleményüket figyelembe véve tovább kell finomítani, módosítani a terveken. Ezt a (nagyon vázlatosan ismertetett) folyamatot nevezzük közösségi tervezésnek. Előnye, hogy a közös tervezésnek köszönhetően a helyiek magukénak fogják érezni a helyet, így várhatóan nagyobb kedvvel vesznek részt a területtel kapcsolatos munkálatokban, majd pedig a folyamatos gondozásában. Mindennek eredményeként az így létrejött köztér vagy közösségi használatú terület valóban javítani fogja az érintettek életminőségét.

Az I. fordulóban nyertes pályázók további munkáját közösségi tervezésről szóló kézikönyvvel, belső udvarok zöldítéséről szóló útmutatóval és egy 1 napos közösségi tértervező képzéssel segítjük. Aképzésekre 2012. szeptember végén illetve október folyamán kerül sor. Kérjük, későbbi időbeosztásuknál számítsanak erre!

3.1.2 Az I. fordulóhoz kapcsolódó határidők

  • Ötletpályázatok beérkezésének határideje: 2012. július 9. (hétfő) 18 óra
  • Eredményhirdetés: 2012. szeptember 5. (szerda)

Az I. fordulóra beérkezett ötletpályázatok elbírálása után a sikeres pályázók listáját itt a weboldalon tesszük közzé, illetve a pályázókat e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy a pályázati űrlapon olyan érvényes email címet adjanak meg, amelyet a pályázatért felelős személy gyakran olvas!

Az I. fordulón túljutott pályázók ezt követően megkezdhetik a közösségi tervezést és a program részletes kidolgozását a II. fordulóra. Csak az I. fordulón túljutott pályázók nyújthatnak be pályázatot a II. fordulóra.

3.2 Részletesen a II. fordulóról

Az ötletpályázat nyertesei 2012 ősze folyamán lebonyolítják a közösségi tervezési folyamatot. Az elkészült részletes tervek alapján pályázatot nyújthatnak be a II. fordulóra.

Pályázni a II. fordulóra is csak a zoldovezet.okotars.hu weboldalon keresztül lehet, az on-line pályázati adatlap és a költségvetési táblázat kitöltésével, valamint a szükséges dokumentumok feltöltésével (ld. lentebb a 3.2.3 pontban). A II. fordulós űrlap az I. forduló eredményhirdetését követő naptól (2012. szeptember 6.) lesz elérhető a zoldovezet.okotars.hu oldalon. A II. fordulós űrlaphoz az I. fordulóban használt azonosítókkal és jelszavakkal lehet hozzáférni, ezért kérjük, hogy ezeket az I. fordulóban jegyezzék meg, írják fel!
3.2.1 Mire lehet támogatást kérni?

A II. fordulóban támogatást kizárólag az alábbi tevékenységekre, eszközökre lehet kérni:

  • a közös tervezési folyamat költségei (kommunikáció, papír, írószer, stb., legfeljebb 20 000 Ft értékben) – ide építhetők be az I. forduló tervezési költségei is;
  • növények: fák, cserjék, fűszernövények, futónövények (a kért támogatás legalább 60%-ában);
  • fűmag;
  • alapanyagok köztéri elemek készítéséhez (pl. padok, asztalok, bográcsozó hely, ágyások, pergola, pagoda, madárodú);
  • festékek (köztéri elemekhez);
  • kerékpártároló;
  • madárodú, madáritató;
  • takarítóeszközök, szerszámok (gereblye, ásó, hulladékgyűjtő zsák stb.);
  • takarítószerek (tisztítási, takarítási feladatokhoz);
  • hulladékgyűjtő edények (szeméttárolók / szelektív hulladékgyűjtő edények);
  • szállítás;
  • humusz, alginit stb.;
  • a tevékenységben résztvevő önkéntesek frissítői (összesen legfeljebb 20 000 Ft értékben).

Budapesti belső udvarok esetében a fentieken kívül még az alábbi költségekre lehet támogatást kérni:

  • lágyszárú növények, zöldségpalánták;
  • növénykonténerek, virágládák;
  • csobogók vagy ivókút kialakítása;
  • futónövényekhez rács;
  • aszfalt/beton feltörése.

Játszótérépítésre és kizárólag köztéri elemek beszerzésére irányuló pályázatok nem támogathatók!

3.2.2 Milyen feltételeknek kell megfelelni a pályázat befogadásához?

A II. fordulóra beérkezett pályázatok előszűrésen vesznek részt. Az előszűrés eredményeként az alábbi feltételeknek megfelelő pályázatok kerülnek az Adományi Bizottság elé (a nem megfelelő pályázatokat az Ökotárs Alapítvány további mérlegelés nélkül elutasítja):

Közösségi terek, parkok esetében:

  •  A felújítandó zöld terület közösségi használatban van, vagy a kidolgozott program célja az adott terület közösségi funkcióinak kialakítása;
  • A program a helyi közösség bevonásával, közösségi esemény formájában valósul meg.
  • A pályázatban szereplő terület minimum 1500 m2 összefüggő, településen belüli vagy a település határában található zöld közterület. (50 000 főnél nagyobb lélekszámú településeken a sűrűbb beépítés miatt ettől el lehet térni, de ezt az Ökotárs Alapítvánnyal előzetesen egyeztetni kell – már az I. fordulóban.)
  • A pályázatban szereplő zöldfelület a közösség bármely tagja számára, bármikor hozzáférhető, látogatható (így pl. nyárra bezáró iskolakertek nem támogathatóak).
  • Az adott területen a program eredményeként a zöld felület növekszik (fákat és cserjéket ültetnek el).
  • Az elültetni tervezett fák és cserjék őshonos fajok és a termőhelyi adottságokhoz illeszkednek.
  • A zöldfelület teljes körű rehabilitációja megvalósul a környezetvédelmi szempontok figyelembe vételével.
  • A pályázott tevékenység során a pályázók törekednek környezetbarát termékek felhasználására (pl. festékek, takarítószerek esetében).
  • A pályázat részletes utógondozási tervet tartalmaz (ami nem egyenlő egy egyszerű ígérettel, miszerint a szervezet gondozni fogja a területet).
  • A pályázó bemutatja, hogy rendelkezésére áll az előírt saját forrás. A saját forrás mértéke a megpályázott összeg legalább 20%-a, melyet eszközben (növények, festékek, takarítószerek, takarítóeszközök, faanyag, stb.), a programhoz szükséges szolgáltatások ingyenes biztosításával (pl. szállítás és/vagy földmunka) vagy pénzben lehet felmutatni. Az önrészt a pályázati költségvetés táblázatában is fel kell tüntetni. (Előnyben részesülnek azok a pályázatok, amelyek a minimális önrésznél nagyobb összeget vállalnak.) A pályázatok kötelező eleme az önkéntes tevékenység, amely nem számolható el saját forrásként.

Budapesti belső udvarok esetében:

  • A belső udvarban a program eredményeként a zöld felület növekszik.
  • Az elültetni tervezett növényeket a honlapon közzé tett növénylistából (‘Belső udvarokba ültethető növények’) választották.
  • A program a helyi közösség bevonásával, közösségi esemény formájában valósul meg.
  • A pályázott tevékenység során a pályázók törekednek környezetbarát termékek felhasználására (pl. festékek, takarítószerek esetében).
  • A pályázat részletes utógondozási tervet tartalmaz (ami nem egyenlő egy egyszerű ígérettel, miszerint a szervezet gondozni fogja a területet).
  • A pályázó bemutatja, hogy rendelkezésére áll az előírt saját forrás. A saját forrás mértéke a megpályázott összeg legalább 20%-a, melyet eszközben (növények, festékek, takarítószerek, takarítóeszközök, faanyag, stb.), a programhoz szükséges szolgáltatások ingyenes biztosításával (pl. szállítás és/vagy földmunka) vagy pénzben lehet felmutatni. Az önrészt a pályázati költségvetés táblázatában is fel kell tüntetni. (Előnyben részesülnek azok a pályázatok, amelyek a minimális önrésznél nagyobb összeget vállalnak.) A pályázatok kötelező eleme az önkéntes tevékenység, amely nem számolható el saját forrásként.

3.2.3 Milyen dokumentumokat kell benyújtani a II. fordulóban?

A II. fordulóra beküldött pályázatokban az alábbi dokumentumokat kell benyújtani (nem papíron kell beküldeni, hanem a II. fordulós űrlapon elektronikusan kell feltölteni). Ezek hiánya esetén a pályázat azonnal elutasításra kerül.

Közösségi terek, parkok esetében:

  • legalább 1 db (de legfeljebb 3 db) térkép a pályázatban szereplő tevékenység helyszínéről (jpeg, gif, png);
  • 3-5 db fénykép (jpeg, gif, png) a területről – a képekről derüljenek ki a következők: a terület jellege, a területen elhelyezkedő fontosabb elemek (ha vannak ilyenek);
  • a terület tulajdonosának beleegyező nyilatkozata, melyben kijelenti, hogy tud a tervezett átalakításokról, s ezekhez hozzájárul;
  • részvételi szándéknyilatkozat a helyi önkormányzattól;
  • amennyiben az iskola egészének bevonása szerves része a programnak, akkor részvételi szándéknyilatkozat az iskolától;
  • a pályázó szervezet nyilatkozata az önrészről;
  • az elültetendő növények fajlistája darabszámmal és az árak feltüntetésével (kertészet(ek)től kapott árajánlatnak megfelelően, amit szintén csatolni kell);
  • a pályázatban szereplő tevékenység során felhasznált anyagok és termékek listája árajánlattal (az árajánlat lehet az adott cég honlapjáról letöltött árlista is).

Belső udvarok esetében:

  • 1 db alaprajz a házról és az udvarról (jpeg, gif, png);
  • 3-5 db fénykép a házról és az udvarról (jpeg, gif, png), a képeken látszódjanak az udvar arányai és a rajta elhelyezkedő fontosabb elemek (ha vannak ilyenek);
  • jegyzőkönyv a lakógyűlésről, amelyből kiderül, hogy a ház lakói tudnak a tervezett átalakításokról, s ezekhez hozzájárulnak;
  • a társasház nyilatkozata az önrészről;
  • az elültetendő növények fajlistája darabszámmal és az árak feltüntetésével (a kertészet(ek)től kapott árajánlatnak megfelelően, amit szintén csatolni kell);
  • a pályázatban szereplő tevékenység során felhasznált anyagok és termékek listája árajánlattal (az árajánlat lehet az adott cég honlapjáról letöltött árlista is).

További csatolandó dokumentumok mindkét esetben:

  • civil szervezetek esetében a szervezet legutolsó érvényes bírósági bejegyzési végzése (pdf, jpeg, png), valamint a szervezet alapszabálya (doc, pdf, jpeg, png);
  • társasházak esetében a társasház alapszabálya (pdf, jpeg, png) és – amennyiben van külön – akkor szervezeti és működési szabályzata is (doc, pdf, jpeg, png).

A fentieken kívül más kötelezően benyújtandó dokumentum nincs. A pályázat beadásához szükséges feltöltendő nyilatkozatokhoz mintákat a Pályázóknak/Tudnivalók menü alól tudnak letölteni.
3.2.4 A II. fordulóhoz kapcsolódó határidők

  • A II. fordulós pályázatok beérkezési határideje: 2013. január 7. (hétfő) 18 óra
  • Eredményhirdetés: 2013. február 20. (szerda)

Az eredményeket a zoldovezet.okotars.hu oldalon tesszük közzé, illetve a pályázók kapcsolattartóit e-mailben értesítjük a II. fordulós űrlapban megadott email címükön. Kérjük, hogy olyan érvényes email címet adjanak meg az űrlapon, amelyet a pályázat kapcsolattartója gyakran olvas!

A II. forduló nyertes pályázóival az Ökotárs Alapítvány szerződést köt. A program megvalósítását az eredmény kihirdetését követően lehet megkezdeni (onnantól lehet a programhoz kapcsolódó számlákat elszámolni).

3.2.5 Egyéb tudnivalók, kérések

A pályázat utófinanszírozott: az Ökotárs Alapítvány a megítélt támogatást a program pénzügyi és tartalmi beszámolójának elfogadását követő 10 munkanapon belül utalja át. A beszámoló számlamásolatokkal alátámasztott pénzügyi részből és fényképekkel, sajtómegjelenésekkel illusztrált tartalmi részből áll, valamint a programra vonatkozó kérdőíveket kell kötelezően kitölteni. Ez utóbbiakat az Ökotárs Alapítvány a program során email-en küldi meg.

A program lebonyolítása előtt érdemes elolvasni a korábbi pályázók tanácsait a zoldovezet.okotars.hu/tanacsok oldalon.

Ha bármilyen kérdésük van a pályázati programmal vagy a pályázatírással kapcsolatban, kérjük először a Pályázóknak/Tudnivalók almenü pontjait olvassák el. Amennyiben kérdésükre nem találnak választ, keressék Balogh Emese programvezetőt a zoldovezet(kukac)okotars.hu email címen.

Forrás: Zöldövezet 2012 – A MOL és az Ökotárs Alapítvány pályázata